Collega's vertellen

Tim Bosman, claimbehandelaar AOV De Amersfoortse

Een gebroken been, psychische klachten of een langdurige ziekenhuisopname: de reden van elke ziekmelding door een ondernemer varieert enorm. Zo is ook altijd elke situatie anders. In elk geval staat voorop dat de belangen van alle betrokken partijen zo goed mogelijk worden behartigd. Hiervoor kunnen we onder andere rekenen op Tim Bosman die bij De Amersfoortse de spilfunctie van claimbehandelaar AOV vervult. 

Tim Bosman

Mijn baan

Als een ondernemer met een arbeidsongeschiktheidsverzekering zich bij ons ziek meldt, kom ik direct in actie. Samen met een medisch adviseur, medisch behandelaar en arbeidsdeskundige bekijken en beoordelen we de situatie. Als claimbehandelaar heb ik in dit gehele proces een echte spilfunctie, ik zorg dat alles in goede banen wordt geleid. Dat kan zijn doordat ik de informatie beschikbaar maak en bij de juiste mensen aanlever of dat ik de handelingen doe om te zorgen dat de verzekerde ondernemer ook daadwerkelijk zijn/haar geld krijgt uitgekeerd. Vaak gaat het in mijn baan om het vinden van evenwicht: wat wil de ondernemer en wat heeft hij of zij nodig om vooruit te kunnen? Soms hak ik de knoop door: als er bijvoorbeeld onduidelijkheid is of twee partijen liggen niet op een lijn, dan ben ik degene die de beslissing maakt.

De verantwoordelijkheid, afwisseling en dat ik veel met mensen te maken heb, is precies wat mij aanspreekt in mijn baan als claimbehandelaar AOV. Dat ik daarnaast veel met ondernemers te maken heb, maakt het nog leuker: ondernemers zijn over het algemeen mensen die niet graag stil zitten, ze hebben echt die ‘doorgaan waar anderen stoppen-mentaliteit’. Dat maakt dat we hetzelfde doel hebben, namelijk dat de ondernemer zo snel mogelijk zijn/haar werk weer kan oppakken.

Mijn reden om te solliciteren bij a.s.r.

In 2012 werkte ik als uitzendkracht bij een hypotheekverstrekker maar ik ambieerde een vaste baan. Het stukje verzekeringen dat ik in mijn uitzendbaan al verzorgde, vond ik altijd al leuk. Dus toen ik de vacature claimbehandelaar bij de a.s.r. zag solliciteerde ik en …. ik ontving een afwijzing. Dat was jammer maar al snel daarna werd ik gebeld door één van de recruiters bij a.s.r.: ik had weliswaar (nog) niet de juiste achtergrond voor de baan van claimbehandelaar maar de recruiter zag wel opties voor mij in de rol van acceptant AOV. Ik ben toen gaan praten en kreeg een contract aangeboden als acceptant bij De Amersfoortse. Nadat ik mijn werkervaring de aansluitende anderhalf jaar had verrijkt, heb ik in oktober 2013 alsnog de baan van claimbehandelaar AOV bemachtigd!

Mijn collega's

In het vak van claimbehandelaar is het belangrijk dat je je niet blind staart op een case en dus dat je met je collega’s kunt sparren: ‘wat zou jij doen in dit geval, welke kant zou jij op gaan, wat is nu handig?’ Daar staat iedereen op onze afdeling erg open voor: er is ontzettend veel ruimte voor overleg en het stellen van vragen.

De afdeling claimbehandeling AOV van De Amersfoortse is onderverdeeld in drie teams waar ieder zo’n 20 tot 25 collega’s werken. De teams zijn verdeeld per regio.

Mijn visie op a.s.r. als werkgever

Als je iets wilt, dan kan het. Ja, je moet er zelf achteraan maar er zijn ontzettend veel opties die je helpen om je ambities waar te maken. Zoals de aanwezige doorgroeimogelijkheden en opleidingen, alle soorten opleidingen worden heel netjes door a.s.r. aangeboden.

Ook spreekt het me erg aan dat - hoewel a.s.r. een grote organisatie is - iedereen echt bereikbaar is. Letterlijk en figuurlijk. Zo zit mijn teamleider hier gewoon op de werkvloer  maar ik kan net zo makkelijk even bij de sectormanager naar binnen lopen.

'Als je iets wilt, dan kan het'

Mijn toekomst bij a.s.r.

Nadat ik in oktober 2013 dus de stap naar claimbehandelaar AOV zette, wil ik mezelf nu eerst verder bekwamen in dit vak. Dit wil ik doen door mijn ervaring te vergroten en meer opleidingen volgen. Daarna zou ik graag willen doorstromen naar onze arbeidsdeskundigendienst.