Collega's vertellen

Wouter Coenen, marketing Intelligence Analist

Data is ‘key’ om je klanten de allerbeste dienstverlening en service te kunnen bieden. Tenminste… als je deze data ook op de juiste manier weet te vertalen. En dat is precies wat Wouter Coenen, Marketing Intelligence Analist bij a.s.r. nastreeft. Heldere analyses, relevante inzichten bieden en innovatie doorvoeren zonder de privacy uit het oog te verliezen, om zo de dienstverlening van a.s.r. nog beter te maken.

Wouter Coenen

Mijn baan

Simpel gezegd houd ik me bezig met marketing op basis van data en analyses. Maar wat mijn baan zo leuk maakt, is dat ik enerzijds de business voorzie van relevante inzichten door analyses te maken en anderzijds bezig ben met innovatie op het gebied van data om zo de dienstverlening nog beter te maken. Voor onze klanten, maar ook voor a.s.r. zelf. De combinatie van analytisch bezig en het helpen van stakeholders, dat vind ik mooi.

Door analyses te maken met behulp van onze data weten we beter wat er bij onze klanten leeft en kunnen we onze dienstverlening en marketingacties daar beter op laten aansluiten. Dat doe ik voor de productlijnen van a.s.r. en De Amersfoortse. Dus voor schade, zorg, inkomen en pensioenen. Grotendeels doen we dit door deel te nemen aan projecten. We streven ernaar om een goede partner te zijn voor de business. Door mee te denken, te helpen en met vernieuwing te komen.

Mijn reden om te solliciteren bij a.s.r.

Hiervoor heb ik bij een grote financiële dienstverlener gewerkt. Mijn rol was database marketeer voor de zakelijke en particuliere markt. Die rol heeft wel wat overeenkomsten met mijn huidige functie als Marketing Intelligence Analist. Via een recruiter hoorde ik dat deze functie bij a.s.r. openstond. De combinatie analyse en innovatie trok mij wel heel erg aan. Toen ik eenmaal hier op gesprek was en hoorde wat ik precies kon gaan doen, was het duidelijk. Dit was wat ik wilde.

Mijn collega’s

Samen met 8 collega’s werk ik binnen het team Data Driven Marketing. We werken in een informele sfeer, professioneel samen. Als je een vraag hebt, kun je zo een collega aanschieten. Loop je ergens tegenaan dan kun je makkelijk om hulp vragen. Er heerst een open en goede werksfeer. We doen het samen. En samen denken we ook mee over de strategie van ons cluster en waar we heen willen met data driven marketing. Natuurlijk liggen er zaken vast, maar er is veel ruimte voor invulling door de professionals die deel uitmaken van het team. En dat vind ik gaaf.

Mijn visie op a.s.r. als werkgever

Voordat ik hier kwam werken had ik het stereotype beeld van een verzekeraar. Grijze mannen in grijze pakken. Maar dat beeld klopte totaal niet met hoe het hier bij a.s.r. daadwerkelijk is. Toen ik hier kwam, zag ik gelijk dat het een heel ander bedrijf was. Een bedrijf waar ik graag voor zou willen werken. Een mooi kantoor met een prettige, informele werksfeer. En daarnaast werken er hier goede professionals waar je veel van kunt leren. Voor persoonlijke en professionele ontwikkeling is hier bij a.s.r. sowieso veel ruimte. Als werkgever investeert a.s.r. veel in zijn medewerkers. Je kunt cursussen doen en opleidingen volgen. Als je aangeeft dat je je ergens in wilt ontwikkelen, zijn daarvoor mogelijkheden.

Mijn toekomst bij a.s.r.

Ik ben sinds een paar maanden aan de slag bij a.s.r. en heb het hier erg naar mijn zin. Wat ik de komende tijd wil doen, is hier een aantal data-innovatieprojecten neerzetten en de business voorzien van analyses om onze dienstverlening nog beter te maken. Voor de toekomst kijk ik uit naar uitdagingen en kansen op datagebied die binnen a.s.r. op mijn pad gaan komen.