Onder de merknaam BrandZ leggen WPP en Kantar al 12 jaar vast welke merken op wereldwijde schaal het meest waardevol zijn. Na landen als China, Spanje, Australië, Saoedi-Arabië en nog veel meer, is de ranglijst dit jaar voor het eerst in Nederland verschenen. In deze top 30 staan grote namen als Shell, Heineken, Philips en Ziggo. En a.s.r. staat hier ook tussen, op nummer 23.

Manager Merk en Positionering, Hella de Weger: 'De afgelopen 2 jaar hebben wij als afdeling, maar heeft ook de rest van het bedrijf hard gewerkt aan een consistent merkbeeld en een eenduidige positionering van het merk a.s.r. Dat we dat nu terugzien in een notering tussen de grootste merken van Nederland is iets waar we trots op mogen zijn. Maar dit is geen eindstation: op merkvlak zijn er nog veel stappen te zetten. Op naar de top 10!'

Ranglijst

De ranglijst wordt vastgesteld op basis van interviews met consumenten. Die gegevens worden gecombineerd met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van de merken (Bloomberg). Kantar: 'In Nederland werden 24.000 consumenten geïnterviewd over 450 merken in 32 categorieën.'

Dit is de complete top 30 meest waardevolle Nederlandse merken: 
Shell, Heineken, Booking.com, ING, Philips, KPN, Rabobank, ABN AMRO, Ziggo, Spar, Amstel, Thuisbezorgd.nl, Nationale Nederlanden, Albert Heijn, Aegon, Senseo, Action, Jumbo, Douwe Egberts, KLM, Grolsch, Hema, a.s.r., Hertog Jan, SNS, Bavaria, Honig, Telfort, Brand, ASN Bank.

top 30