90% van de a.s.r.-collega’s ziet hybride werken als de toekomst. Gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor, waarbij het beste van twee werelden gecombineerd wordt. Nu de maatregel van de anderhalve meter afstand wordt ingetrokken, komt die realiteit snel dichterbij. Hoe gaat dat er in de praktijk uitzien? Om daar duidelijkheid over te krijgen, stelden we kaders voor de terugkeer naar kantoor op. De voorkeuren en behoeften van medewerkers stonden daarbij centraal.
In april deelden 2.790 collega’s hun voorkeuren rondom thuis- en op kantoor werken in de eMood, de wekelijkse pulse check onder medewerkers, die a.s.r. zelf heeft ontwikkeld. Wat blijkt? Het overgrote deel van de collega’s ziet hybride werken als de toekomst en is enthousiast over het idee van activity-based werken, waarbij het type werkzaamheden en het doel van de activiteit leidend zijn voor de locatie. De thuislocatie is favoriet voor concentratieklussen en om echt even meters te maken, terwijl het kantoor wordt opgezocht voor verbondenheid, samenwerking en om te netwerken. Gemiddeld willen collega’s in een tijdperk na corona 60% van de tijd thuiswerken, tegenover 40% op kantoor.
Op basis van de feedback in het eMood-onderzoek zijn er kaders opgesteld waar alle teams rekening mee houden bij het maken van werkafspraken. Zodra de coronamaatregelen het toelaten, wordt de verdeling van 60% thuis en 40% op kantoor de norm. Dat kunnen twee hele werkdagen zijn, maar bijvoorbeeld ook vier dagdelen. Het kan ook zo zijn dat je de ene week maar één dag op kantoor bent, en de andere week drie. Sommige collega's zullen meer naar kantoor gaan dan anderen. Bepalend voor de keuze van je werklocatie is het type werk, de behoefte van de klant en je team en de gewenste mate van interactie voor het werk dat je op dat moment gaat doen. Daarbij is vertrouwen de basis en krijgt iedereen de ruimte om zelf de regie te nemen.
Daar komt in de praktijk best wat bij kijken. Want hoe bepaal je wanneer je thuis of op kantoor werkt? Hoe overleg je met het hele team als de helft fysiek aanwezig is en de andere helft niet? Hoe ga je om met verschillende behoeften in het team en hoe hou je contact met elkaar? Het begint allemaal met goede afspraken. Daarom volgen alle teams dit najaar dialoogsessies om werkafspraken te maken over het hybride werken. Daarnaast volgden alle leidinggevenden de afgelopen zomer een training hybride leidinggeven en kunnen medewerkers workshops volgen over effectief online communiceren.
Uit het onderzoek bleek ook dat goede faciliteiten een belangrijke voorwaarde zijn om succesvol hybride samen te kunnen werken. Daarom zijn er creatieve vergader- en stand-upruimtes ingericht op ons hoofdkantoor en experimenteren we met hybride vergaderruimtes met intelligente camera’s, die de aanwezigen optimaal in beeld brengen en inzoomen op de spreker.
Jolanda Sappelli, Directeur Human Resources, benadrukt dat de richtlijnen voor hybride werken niet in beton gegoten zijn. ‘Ook vóór corona gaven we medewerkers al zelf de regie om het werk te doen waar en wanneer ze dat het beste konden doen: tijd- en plaatsonafhankelijk. Dat blijft de basis. Niemand heeft deze situatie ooit eerder meegemaakt, dus we zien het als een lerend en organisch proces, waarin we bijstellen als het nodig is. Als na een bepaalde periode blijkt dat de afspraken niet werken, dan gaan de teams opnieuw met elkaar om tafel.’
Ben jij benieuwd hoe hybride werken bij a.s.r. in de praktijk gaat? Solliciteer op een van onze vacatures en ervaar het zelf!