Een mooie mix tussen ervaren en minder ervaren mensen. Plus een helder plan om nieuwe collega’s zich snel thuis te laten voelen. Binnen de afdeling Re-integratie & diensten krijgen nieuwe medewerkers tijd en aandacht om goed te aarden. Casemanager Carly Mendelewski begeleidt haar nieuwe collega’s. ‘Het is mooi als je mensen ziet groeien in zelfvertrouwen en ervaring.’
‘Ik neem nieuwe Casemanagers onder mijn hoede, zorg dat ze zich op hun gemak voelen. Ook laat ik hen stap voor stap kennismaken met a.s.r. en wat er allemaal komt kijken bij deze functie. Je hebt als Casemanager een flink aantal klantdossiers onder je hoede en dat betekent dat je snel moet kunnen schakelen. Zeker in het begin kan dat overweldigend zijn. Daarom begin je geleidelijk én met goede begeleiding. We gooien niemand zomaar in het diepe. Het mentorschap is één van mijn neventaken die ik naast mijn gewone werk doe. Heel leuk dat dat kan, want daardoor ontwikkel ik me in een richting die mij goed ligt.’
‘Als Casemanager help ik werkgevers met een inkomensverzekering bij het re-integratieproces van hun zieke medewerker en geef ik advies op het gebied van preventie. Van de ziekmelding tot de terugkeer naar de werkvloer ben ik de spil tussen bedrijfsarts, werknemer, werkgever en interventiepartijen. Ik geef sturing aan het gehele proces. Ook informeer ik werkgever en werknemer partijen over de re-integratieverplichtingen die te maken hebben met de Wet verbetering poortwachter. De gesprekken met zieke werknemers zijn vaak heel persoonlijk. Mensen willen graag hun verhaal kwijt, wij coachen hen richting de werkvloer en nemen daarbij het advies van de arbodienst in acht. Casemanagers zijn hele goeie luisteraars, we zijn onafhankelijk en ontwikkelen ook echt een vertrouwensband met de werknemer. Wel is het belangrijk dat je je niet alleen laat leiden door het verhaal van de werknemer. Je houdt altijd het zakelijke belang in je achterhoofd. Doorvragen en lastige vragen durven stellen hoort erbij. Zelf haal ik veel voldoening uit vooral de complexe casussen waarbij werkgever en werknemer er na een lastige start toch samen goed uitkomen. In die gevallen kan ik écht mijn rol pakken door te bemiddelen, coachen en adviseren.’
In mijn vak als Casemanager is het balanceren tussen hard en zacht; tussen zakelijke belangen en begrip
‘Er is niet één specifieke opleiding die je het beste voorbereidt op dit werk. Zelf studeerde ik Rechten, maar in mijn team zijn er ook mensen met een afgeronde studie Arbeidspsychologie of HR. Het is belangrijk dat je interesse hebt in de wereld van verzekeringen en verzuim. En dat je persoonlijke eigenschappen een match zijn. In mijn baan is het soms balanceren tussen hard en zacht; tussen zakelijke belang en begrip. Je moet sterk in je schoenen staan omdat jij degene bent die het overzicht houdt, de juiste prioriteiten moet stellen en soms de lastige gesprekken moet voeren.’
‘De grootste uitdaging van mijn vak? Dat je van dossier naar dossier gaat en dus snel moet schakelen. Ook is het werk nooit klaar aan het eind van de dag. Maar het lukt mij heel goed om me niet mee te laten slepen en gewoon op tijd af te sluiten. Dat komt doordat ik goed plan, overzicht heb en verantwoordelijk ben voor mijn eigen dossiers. Hierdoor houd ik de regie op mijn werk. Aan de andere kant moet je ook niet te star vasthouden aan je planning. Met één telefoontje van een werkgever verloopt je werkdag ineens heel anders. Dat meebewegen vind ik juist leuk.’