Brand & Marcom Director Hella de Weger zet zich sinds 2017 met haar team in om de merkbekendheid en het imago van a.s.r. te verbeteren. Met succes, want inmiddels is de naamsbekendheid verdubbeld en wordt a.s.r. gezien als een betrouwbare en duurzame verzekeraar. Mede dankzij haar rol in de ontwikkeling van het merk a.s.r. werd ze gevraagd om deel te nemen aan de Rolmodellencampagne van Equals, om andere vrouwen te inspireren. ‘Als je bij a.s.r. laat zien dat je een waardevolle bijdrage levert, krijg je alle kansen om te groeien.’
‘Ik ben sinds 2017 verantwoordelijk voor alle merk- en marketingcommunicatie bij a.s.r., van de grote campagnes op tv en de content die je ziet op social media tot de huisstijl die in alle middelen en kanalen van a.s.r. is doorgevoerd. Met alles wat we doen proberen we te zorgen dat de naamsbekendheid van a.s.r. groeit en dat we gezien worden als een betrouwbare, duurzame verzekeraar. En met succes: de naamsbekendheid van a.s.r. is gestegen van 40% in 2017 naar 80% in 2023 en ons imago is verbeterd. Het leuke is dat het hele bedrijf hieraan heeft meegewerkt. Marketing, HR, de collega’s aan de telefoon, de mensen die producten ontwikkelen: samen zorgen we dat het merk groeit.
Als Brand & Marcom Director stel ik de marketingdoelstellingen op waar we ons als afdeling aan committeren. Vervolgens is het mijn taak om te zorgen dat die doelstellingen helder zijn voor iedereen, dat mijn afdeling goed georganiseerd is om die doelstellingen te behalen en dat we continu met stakeholders in gesprek zijn. Verder houd ik me inhoudelijk bezig met grote campagnes en de positionering die we in al onze uitingen terug laten komen. Het voelt een beetje als het runnen van een eigen winkel, dat vind ik leuk.'
‘Toen ik 9 jaar geleden bij a.s.r. binnenkwam, had ik niet verwacht dat ik zo lang bij één bedrijf zou willen werken. Ik wilde blijven leren, niet vastroesten. Maar de afdeling is sinds mijn start hard gegroeid, en daarmee is mijn functie ook continu in ontwikkeling. Na mijn tijd bij Ditzo (tot 2023 een merk van a.s.r.) begon ik als manager van 9 mensen en kreeg ik al snel een plek in het Management Team van de afdeling Corporate Communicatie. Inmiddels telt het team 25 collega’s, waaronder marketeers, contentstrategen, grafisch vormgevers, campagnemanagers en teammanagers. En sinds de samenvoeging tussen a.s.r. en Aegon Nederland ben ik veel bezig met de integratie van de marketingactiviteiten en -afdelingen. Het is een mooie uitdaging om steeds meer over de grenzen van het vakgebied heen een bijdrage te kunnen leveren aan de koers van het bedrijf.’
Dankzij haar succes bij a.s.r. wordt Hella samen met twee andere collega’s in het zonnetje gezet tijdens de Rolmodellencampagne van Equals voor internationale vrouwendag. ‘Het is nogal wat om als rolmodel te worden aangemerkt, dus ik heb wel getwijfeld. Ik ben ambitieus, werk hard en heb een toffe baan, maar ben thuis ook wel eens behoorlijk chagrijnig, mijn weekenden zijn vaak gevuld met feestjes en ik vind dat ik best meer zou mogen sporten. Ik ben gewoon mezelf, verre van perfect. Maar het is een eer dat er aan mij werd gedacht en na overleg met een paar mensen die dichtbij mij staan, heb ik toch ‘ja’ gezegd.
Ik geloof dat je van iedereen wat kan leren; ik leer ook nog iedere dag van collega’s op mijn afdeling. De één heeft enorme vakkennis, iemand anders zorgt voor verbinding, kan heel goed mensen meekrijgen of heeft hele creatieve ideeën. De verschillende soorten mensen op mijn afdeling leren me ook elke dag weer dat je vanuit andere perspectieven naar zaken kunt kijken. En ik heb ook veel bewondering voor de leden van de Management Board van a.s.r., die dag en nacht verantwoordelijk zijn voor het hele bedrijf en dus ook heel veel privé niet kunnen doen. Zo kan iedereen op een andere manier een rolmodel zijn. Zelf ben ik altijd bereid om een kopje koffie te drinken met collega’s die over hun carrière willen sparren of op zoek zijn naar tips.’
Mijn afdeling is sinds mijn start hard gegroeid, en daarmee is mijn functie ook continu in ontwikkeling
‘Mijn tip tijdens zo’n kopje koffie is dat het gaat over hard werken en een beetje geluk hebben. Ik geloof niet dat het feit dat ik een vrouw ben invloed heeft gehad op de plek waar ik nu zit; iedereen die bij a.s.r. een waardevolle bijdrage levert aan de doelstellingen, krijgt kansen om te groeien. Gelijke kansen dus, maar niet dezelfde kansen. Als je ambities hebt, moet je wel bereid zijn om daar hard voor te werken.
Daarnaast heb je het geluk nodig dat de juiste uitdaging zich op het juiste moment voordoet. Ik had het geluk dat mijn functie vlak na mijn start in 2017 een MT-positie werd, en dat mijn leidinggevende mij als 30-jarige zonder MT-ervaring een kans wilde geven. Dat geluk heb je niet in de hand, maar het helpt als je heel goed weet waar je naar op zoek bent en dat deelt met je omgeving.’
‘Als ik terugkijk naar waar we in 2017 stonden, ben ik supertrots op alle collega’s die direct of indirect hebben bijgedragen aan de groei van ons merk. Maar we zijn er nog niet. Veel van onze concurrenten zijn op merkgebied al langer bezig, waardoor hun merken beter gevestigd zijn en op sommige parameters nog beter scoren. Daar wil ik graag verandering in brengen. Ook de integratie tussen a.s.r. en Aegon Nederland is een mooie uitdaging: hoe worden we collega’s, hoe komen onze merken samen en hoe gaan we daarmee om, ook richting klanten? Ik hoef me na 7 jaar in deze functie nog lang niet te vervelen!'