De zus van Yvette de Zwart tipte haar om te solliciteren bij a.s.r. Inmiddels werkt ze al 4,5 jaar met veel plezier als Senior Visual Designer. ‘Bij alles wat ik maak, kijk ik naar de totaalvisie van a.s.r. En ik denk mee over het concept. Dat leidt vaak tot onverwachte en creatieve oplossingen, waar ik veel energie van krijg.’
‘Na mijn studie advertising aan de Willem de Kooning Academie werkte ik bij verschillende reclamebureaus. Na een aantal jaar was ik toe aan iets anders. Tijdens het solliciteren zag ik een vacature bij a.s.r. Mijn zus werkte al jaren op de financiële afdeling en was hier altijd heel enthousiast over. Ik vond het best een grote stap vanuit de creatieve reclamewereld, dus ik ging op gesprek met het idee dat ik wel zou zien hoe het zou lopen. Ik was verrast: de gesprekken waren hartstikke leuk, met hele enthousiaste mensen. Wat me tijdens het gesprek ook heel erg aansprak, is de vrijheid in je functie. Ik ben aangenomen als Senior Visual Designer, maar ik mag binnen mijn vak zelf aangeven waar mijn voorkeur ligt. Voor mij betekent dat dat ik niet alleen wil uitwerken en vormgeven, maar ook wil kijken hoe uitingen het beste passen bij het merk a.s.r.’
‘Waar staat a.s.r. voor en hoe kunnen we onze boodschap zo herkenbaar mogelijk overbrengen naar onze klanten? Dat is de grote lijn in mijn werk. Dit doe ik vanuit de afdeling Text & Design, onderdeel van Merk & Positionering. We vertellen het verhaal van a.s.r. met sterke campagnes, en overal met dezelfde belofte. Het doel is dat de klanten aan alles voelen dat ze met één a.s.r te maken hebben. Alles wat we maken op onze afdeling, helpt bij het neerzetten van hetzelfde, herkenbare beeld van a.s.r. Dat de naamsbekendheid de afgelopen jaren groeide, is iets waar ik trots op ben. Het betekent dat onze aanpak werkt. Daarnaast zetten we sterk in op duurzaamheid. Een belangrijk thema voor a.s.r., maar ook voor mij persoonlijk.’
‘Collega’s van verschillende afdelingen, bijvoorbeeld Schade of Hypotheken, komen bij ons met een briefing. Ik denk dan mee over de creatieve invulling. Dat begint met een brainstorm: gaan we een film maken of sluiten we aan bij een commercial die al draait? Maken we een whitepaper of organiseren we een evenement? Vervolgens gaan we aan de slag met het ontwerpen van de middelen die het best passen bij de communicatievraag. Bijvoorbeeld infographics, whitepapers, brochures of een socialmediacampagne. Dat betekent dus dat ik het ene moment alle uitingen maak voor een evenement, zoals de programma’s, de presentaties en de goodiebags. Het andere moment ben ik bezig met een omlabelingsproject. Die afwisseling is heel interessant, en die dynamiek zorgt ervoor dat ik iedere dag met een grote glimlach aan mijn werkdag begin. Ik heb me nog geen dag verveeld hier.’
Door de afwisseling in mijn werk heb ik me nog geen dag verveeld hier
‘Ik vind het fijn dat ik in dienst ben bij een duurzame werkgever. Bij a.s.r. maakt duurzaamheid écht deel uit van de kernwaarden. Daardoor klopt het verhaal dat we vertellen. Zelf kijk ik altijd met een duurzame en kritische blik naar welke middelen we inzetten. Mensen gaan soms helemaal los met materialen voor een evenement dat maar een of twee dagen duurt. Dat is zonde van de materialen. Eerder werkten wij bijvoorbeeld met plastic rollerbanners. Nu gebruiken we frames die we hergebruiken, waardoor we alleen de doeken hoeven te vervangen. Zo houden we voortdurend rekening met duurzaamheid.’
‘Het is voor mij zonder files drie kwartier rijden naar a.s.r. De mogelijkheid om hybride te werken was voor mij dan ook een van de redenen om voor a.s.r. te kiezen. Het draait hier niet om je aanwezigheid, maar om je resultaten en je inzet. En er is van alles mogelijk op het gebied van zelfontwikkeling. In het verlengde van je dagelijkse werk kun je opleidingen of cursussen volgen. Dat heeft niet alleen meerwaarde voor jezelf, maar ook voor je collega’s en voor a.s.r.’
‘Het team Text & Design bestaat uit acht collega’s. We bespreken iedere ochtend tijdens een stand-up hoe het gaat. Als iemand een hele drukke dag heeft en we kunnen helpen, dan doen we dat. Ons team is onderdeel van een grotere afdeling; Corporate Communicatie. Daardoor lopen er veel lijntjes met andere afdelingen. Je ziet dat veel collega’s enthousiast zijn en a.s.r. aanbevelen in hun omgeving. En hoewel we onderdeel zijn van een hele grote organisatie, voelt het toch als een warm familiebedrijf met zoveel bekenden op de werkvloer.’