Van het begeleiden van acceptatie- en schadevraagstukken in zijn dagelijks werk tot sparren met collega’s, lesgeven over verzekeren en optreden als trainingsacteur: Accountmanager Gert Kats doet het allemaal. ‘a.s.r. faciliteert alle medewerkers om zichzelf breed te ontwikkelen en bij te dragen aan de maatschappij. Daardoor kan ik doen waar ik blij van word.’
Als Desk Accountmanager Schade heb ik als doel om het intermediair, de tussenpersoon die verzekeringen voor ons verkoopt, zo veel mogelijk te ontzorgen. Bijvoorbeeld door acceptatie- of schadevraagstukken op te vangen, maar ook door mee te denken over welke producten en oplossingen het beste passen bij wat de tussenpersoon zoekt. Ik ben het eerste aanspreekpunt als er iets wel of juist niet goed gaat. Dat kan van alles zijn, dus het is belangrijk om erachter te komen wat nu écht het probleem is. Goed luisteren, doorvragen en mijn kennis en ervaringen delen om iemand anders verder te helpen: dat vind ik leuk. Dat doe ik dan ook zo veel mogelijk. Als Accountmanager, maar ook als sparringpartner, trainingsacteur en vrijwilliger via de a.s.r. foundation.
Door mijn ervaringen te delen, help ik collega’s met een andere blik naar de situatie te kijken.
Een paar jaar geleden kreeg ik te horen dat ik boventallig zou worden. Toen ben ik niet achterover gaan leunen, maar positief gebleven en in actie gekomen. Zo ben ik op de plek gekomen waar ik nu zit. Die ervaring wilde ik graag met anderen delen. Niet om te vertellen wat ze moeten doen, maar om ze te helpen met een andere blik naar een situatie te kijken en nieuwe mogelijkheden te zien. Dus toen ik gevraagd werd of ik sparringpartner wilde worden, greep ik mijn kans.
Als sparringpartner bied ik een luisterend oor en praat ik in vertrouwen met collega’s die ergens mee zitten. De één heeft te maken met een reorganisatie, de ander is bang om mensen teleur te stellen en weer iemand anders wil interesses ontdekken, ergens ervaring in opdoen of een netwerk opbouwen. Ik ben geen coach of mentor, maar wel een ervaringsdeskundige. Ik deel mijn kennis en ervaring, maar uiteindelijk moet je er zelf mee aan de slag.
Als dat lukt, is dat erg leuk om te zien. Ik heb bijvoorbeeld gesprekken gehad met een collega die na een burnout weer ging solliciteren, maar nog niet zo zeker was van zijn zaak. Ik liet hem zien dat praten over je motivatie en de dingen waar je wel en niet goed in bent, zelfvertrouwen uitstraalt. Na onze gesprekken voelde hij zich zelfverzekerder en zat hij beter in zijn vel. En die baan heeft hij gekregen!
Ik geef collega’s altijd mee hoe belangrijk het is om jezelf breed te ontwikkelen, om je heen te blijven kijken en ook naast je werk dingen te doen die je leuk vindt. Banen blijven niet voor altijd hetzelfde, ze kunnen veranderen en zelfs verdwijnen. Dat heb ik zelf ervaren toen ik boventallig werd. Maar dat biedt ook kansen. a.s.r. biedt volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen binnen en buiten je vakgebied: maak daar gebruik van! Zelf heb ik via a.s.r. een trainersopleiding gevolgd en combineer ik mijn dienstverband bij a.s.r. nu met een eigen onderneming als trainingsacteur. En daarnaast sta ik ook nog regelmatig als vrijwilliger voor de klas. Dan lees ik voor, geef ik les over verzekeren en omgaan met geld of deel ik mijn passie voor archeologie. Daarmee draag ik bij aan de bewustwording van kinderen, maar leer ik zelf ook veel.
Een hybride rol als Accountmanager, sparringpartner, trainingsacteur en vrijwilliger: dat klinkt misschien als een hoop werk om te combineren. Maar ik krijg er veel energie van om op al deze manieren iets van mezelf mee te geven aan een ander. En door goed te plannen en duidelijke afspraken te maken, is het goed te combineren. De flexibiliteit die a.s.r. biedt helpt daarbij. a.s.r. geeft bijvoorbeeld extra vrij voor vrijwilligerswerk, zodat je ook maatschappelijk bezig kunt zijn als je daar buiten je werk niet aan toekomt. Mede daardoor heb ik het ontzettend naar mijn zin en kan ik na 18 jaar bij a.s.r. nog steeds doen waar ik blij van word en energie van krijg.